Wsparcie / nadzór inspektora ochrony radiologicznej
Nadzór i wsparcie inspektora ochrony radiologicznej
Wsparcie inspektora nadzoru ochrony radiologicznej to pomoc konieczna do właściwego wdrożenia różnego rodzaju urządzeń stanowiących źródło promieniowania jonizującego. Warto jednak wiedzieć, że dobry inspektor ochrony radiologicznej oferuje szereg usług, które mają na celu wsparcie przedsiębiorców na każdym etapie – od pozyskania stosownych zezwoleń, przez opracowanie procedur bezpieczeństwa, po zakończenie eksploatacji urządzeń i zagospodarowanie odpadów wynikających z ich użytkowania. Sukcesywnie aktualizowana szeroka wiedza praktyczna z zakresu radiologii w medycynie, usługach i przemyśle daje naszym klientów możliwość uniknięcia wielu kosztownych błędów oraz szansę na optymalizacje wprowadzanych procesów i rozwiązań pod kątem przyszłych możliwości biznesowych i bezpieczeństwa.
Nadzór inspektora ochrony radiologicznej w ramach użytkowania urządzeń emitujących promieniowanie jonizujące
W ramach użytkowania – stosowania oraz uruchamiania urządzeń wytwarzających promieniowanie jonizujące i stosowania źródeł promieniotwórczych oferujemy:
- Wsparcie i nadzór nad przestrzeganiem prowadzenia działalności według procedur wewnętrznych i instrukcji pracy oraz nad prowadzeniem dokumentacji dotyczącej ochrony radiologicznej, w tym dotyczącej pracowników i innych osób przebywających w jednostce organizacyjnej w warunkach narażenia;
- Tworzenie lub udział w tworzeniu procedur wewnętrznych i instrukcji pracy dotyczącej ochrony radiologicznej;
- Wsparcie i nadzór nad spełnianiem warunków dopuszczających pracowników do zatrudnienia na danym stanowisku pracy, w tym dotyczących szkolenia pracowników na stanowisku pracy w zakresie ochrony radiologicznej;
- Opracowanie programu pomiarów dozymetrycznych w środowisku pracy, programu pomiarów dawek indywidualnych oraz ewidencji dawek indywidualnych i przedstawienie tych programów i ewidencji do zatwierdzenia kierownikowi jednostki organizacyjnej;
- Wsparcie i nadzór nad realizacją programów, o których mowa w pkt 4;
- Prowadzenie wykazu źródeł promieniowania jonizującego;
- Prowadzenie okresowych ocen stanu systemów bezpieczeństwa i ostrzegania;
- Prowadzenie szkoleń pracowników z zakresu ochrony radiologicznej;
- Dokonywanie wstępnej oceny narażenia pracowników na podstawie wyników pomiarów dawek indywidualnych lub pomiarów dozymetrycznych w środowisku pracy i przedstawianie jej kierownikowi jednostki organizacyjnej;
- Prowadzenie i dokumentowanie okresowej kontroli narażenia zgodnie z ustawą prawo Atomowe i aktami wykonawczymi;
- Ustalanie wyposażenia jednostki organizacyjnej w środki ochrony indywidualnej, przyrządy dozymetryczne oraz inne wyposażenie służące do ochrony pracowników przed promieniowaniem jonizującym, a także nadzór nad działaniem aparatury dozymetrycznej, sygnalizacji ostrzegawczej i prawidłowym oznakowaniem miejsc pracy ze źródłami promieniowania jonizującego;
- Współpraca ze służbą bezpieczeństwa i higieny pracy albo osobami wykonującymi zadania tej służby, osobami wdrażającymi program zapewnienia jakości, służbami przeciwpożarowymi i ochrony środowiska w zakresie ochrony przed promieniowaniem jonizującym;
- Wydawanie kierownikowi jednostki organizacyjnej opinii w zakresie ochrony przed promieniowaniem jonizującym, stosownie do charakteru działalności, w szczególności w odniesieniu do:
- Optymalizacji i ograniczników dawki (limitów użytkowych dawki),
- Obiektów, instalacji oraz stosowania źródeł promieniowania jonizującego i ich wymiany,
- Wyznaczania terenów kontrolowanych i nadzorowanych,
- Klasyfikacji pracowników,
- Pomiarów dozymetrycznych w środowisku pracy i pomiarów dawek indywidualnych,
- Wyposażenia w przyrządy dozymetryczne,
- Programów zapewniania jakości,
- Monitoringu środowiska,
- Postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym
- Zapobiegania zdarzeniom radiacyjnym i wypadkom,
- Przygotowania na wypadek zdarzenia radiacyjnego oraz reagowania w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia,
- Szkoleń pracowników oraz dopuszczenia ich do pracy w warunkach narażenia;
- Występowanie do kierownika jednostki organizacyjnej z wnioskiem o wstrzymanie prac w warunkach narażenia, w przypadku naruszenia warunków zezwolenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, lub wymagań ochrony radiologicznej;
- Wsparcie i nadzór nad postępowaniem wynikającym z zakładowego planu postępowania awaryjnego, w przypadku gdy na terenie jednostki organizacyjnej zaistnieje zdarzenie radiacyjne;
- Udział w działaniach podejmowanych w zakresie zapobiegania zdarzeniom radiacyjnym, przygotowania do takich zdarzeń i reagowania na nie;
- Wsparcie i nadzór nad postępowaniem ze źródłami promieniotwórczymi, materiałami jądrowymi oraz odpadami promieniotwórczymi w przypadku przekształcenia jednostki organizacyjnej albo zakończenia przez nią działalności;
- Szkolenie pracowników wyznaczonych na piśmie przez kierownika jednostki organizacyjnej do realizacji wymogów określonych w pkt. 1, 2, 5–8 i 16 w sytuacji sprawowania w jednostce organizacyjnej wewnętrznego nadzoru, o którym mowa ustawie Prawo Atomowe;
- Opracowanie lub aktualizacja programu zapewnienia jakości oraz zakładowego planu postępowania awaryjnego, odpowiednich do charakteru prowadzonej działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące.
Ponadto, w określonych warunkach:
- Występowanie do kierownika jednostki organizacyjnej z wnioskiem o zmianę warunków pracy pracowników, w szczególności w przypadku gdy wyniki pomiarów dawek indywidualnych lub pomiarów dozymetrycznych uzasadniają taki wniosek;
- Wydawanie kierownikowi jednostki organizacyjnej opinii, w ramach badania i sprawdzania urządzeń ochronnych i przyrządów pomiarowych, w zakresie skuteczności stosowanych środków i technik ochrony przed promieniowaniem jonizującym oraz sprawności i właściwego użytkowania przyrządów pomiarowych;
- Sprawdzanie kwalifikacji pracowników w zakresie ochrony radiologicznej oraz występowanie z wynikającymi z tego sprawdzenia wnioskami do kierownika jednostki organizacyjnej;
- Występowanie do kierownika jednostki organizacyjnej z wnioskiem o wprowadzenie zmian w instrukcjach pracy, w przypadku gdy wnioskowane zmiany nie zwiększają ograniczników dawki (limitów użytkowych dawki) określonych w zezwoleniu Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki;
- przeprowadzanie oceny narażenia pracowników oraz osób z ogółu ludności. W przypadku gdy z przeprowadzonej oceny, przy uwzględnieniu zasady optymalizacji wynika konieczność ograniczenia tego narażenia ustalanie dla pracowników oraz osób z ogółu ludności ograniczników dawek (limitów użytkowych dawki) i podejmowanie działań w celu ograniczenia narażenia, tak żeby otrzymane przez nich dawki promieniowania jonizującego były nie wyższe niż ustalone dla nich ograniczniki dawek (limity użytkowe dawek);
- opracowanie efektywnych systemów służących wykrywaniu źródeł niekontrolowanych w skupach złomu metali;
- opracowanie wniosku, programu zapewnienia jakości oraz zakładowego planu postępowania awaryjnego w celu w uzyskaniu zezwolenia Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.
C B R N E Security 2020 / Projekt strony: Verseo / Polityka Prywatności